מה עושים כשחבר טוב בדיכאון?

אם יש לך חבר, קרוב משפחה או אפילו בת או בן זוג שחווים משבר, פוסט טראומה ודיכאון, אתם אמנם לא יכולים לטפל בהם אבל אתם בהחלט יכולים להיות שם בשבילם.

התפקיד שלכם הוא לתמוך, לתת הרגשה בטוחה וכמובן לסייע למצוא את הטיפול המתאים- ובמקרים אף לדאוג שאותו אדם יבין בכלל שהוא צריך טיפול. אבל גם תמיכה צריך לדעת כיצד לתת ולכן ישנם כמה דברים שחשוב שתדעו:

1. הדבר החשוב ביותר הוא לא לחשוב שאתם מבינים אותו, וגם לא לנסות.

כל אחד חווה טראומה, משבר ודיכאון בצורה אחרת ומי שלא היה שם בטח ובטח שלא יכול להבין מה עובר על אותו אדם באותו הרגע. כשאדם נמצא בדיכאון קשה לו מאוד לקבל דעות, רעיונות וכל דבר חיצוני- הכל מאיים עליו. אל תנסו להבין אותו ולגרום לו להבין. תקבלו את המצב שלו כמצב נתון.

2. כל אחד חווה מצבים אחרת.

האחד יכול להילחץ השני להיכנס לדיכאון עמוק השלישי לבכות ללא הפסקה וכן הלאה. אין תגובה הגיונית וקבועה ואי אפשר לצפות מאותו אדם להתנהג בצורה מסוימת כי "ככה צריך" או כי ככה אתם או אחרים התנהגתם באותו מצב. אל תנסו לפרש את התגובה או לשנות אותה- ניסיון כזה רק ירחיק אותו מכם ויסגור אותו עוד יותר.

3. אל תשפטו אותו.

זה שהוא כרגע במצב כזה לא הופך אותו למשוגע או לא נורמלי או דפוק. ככה הוא מרגיש בראש שלו ומבטים שופטים או משפטים שנאמרים כביכול מעל ראשו רק יגרמו לו להתקבע על ההגדרה הלא נכונה הזו.

4. חזקו אותו ותמכו בו.

כל מה שתעשו וכל מה שתאמרו צריך לבוא מנקודת ציון של תמיכה- לספק עבורו את ההרגשה שיש לו קרקע יציבה ומקום בטוח לכל התקופה הזו. לתת לו את ההרגשה ולטעת בו את המחשבה שהוא יכול- הוא יעבור את זה ואתם איתו, תומכים בו לאורך כל הדרך.

5. תקשיבו לו.

גם אם הוא לא הגיוני. גם אם הוא לא ברור. אל תנסו לייעץ לו כי הוא לא פנוי לזה כרגע. תנו לו לפרוק, לספר, לשתף. אל תעבירו ביקורת ואל תשקפו- רק תקשיבו.

6.נכון שזה נראה ככה אבל הוא לא מדמיין כלום.

גם אם למה שהוא אומר או מרגיש אין האחזות אמיתית במציאות- מה שהוא מרגיש זה מה שהוא עובר. ומה שהוא עובר זה 100% אמיתית עבורו. אל תזלזלו בתחושות שלו ותאמרו לו שזה לא נכון או לא אמיתי או רק בראש שלו. מבחינתו זה הכי אמיתי שיש כרגע. ברור שחלק מהדברים בראש שלו אבל אין לו דרך כרגע להבין את זה או לפתור את זה.

7. הובילו אותו להבנה שהוא צריך הדרכה ואף טיפול.

שכל אדם באשר הוא שהגיע לנקודת משבר ואינו יודע איך לצאת ממנה ולהתקדם זקוק לאיש מקצוע שידריך אותו ויסיע לו. שזו לא חולשה לבקש עזרה- להיפך- זה אומר שאתה רוצה לעבור את המשבר, לטפל בו ולהתקדם הלאה.

8. הוא לא תמיד יבין.

לא תמיד אפשר להביא אדם שנמצא במצב של דיכאון או משבר להבין שהוא צריך ואפילו חייב טיפול. במידה ולא מצליחים- לכו אתם לטיפול! ממש כך. חשוב שתקבלו כלים מאנשי מקצוע איך להתמודד, מה לעשות מה לומר וגם איך לגרום לו להגיע גם לטיפול. הכלים שתקבלו ייסיעו לכם לתמוך בו ולהתמודד בעצמכם עם המצב.

מי שחווה דיכאון או משבר רציני נמצא במקום מפוחד, הוא רואה את המציאות בצורה מעוותת, קשה לא לחשוב שיש המשך או פיתרון בהישג יד. אותן תחושות גורמות לו להרגיש כישלון, ולעיתים קשה לראות אנשים סביבינו שתמיד חזקים ובטוחים בעצמם מגיעים למצב כזה.

התפקיד שלכם בתור המעגל הקרוב הוא לדאוג לאותו אדם שלא מסוגל כרגע לדאוג לעצמו- רגשית פיסית ונפשית- לתת לו תמיכה וכמובן לדאוג לו ולכם לטיפול.

שתפו את הפוסט

מלאו את הפרטים מטה והמדריך החינמי
ישלח אליכם במייל
במדריך תקבלו את 9 המפתחות ליציאה קלה ומהירה מדכאון

מאמרים נוספים שכדאי לקרוא

יש שאלות?

תן לי לעזור לך.